Makt

Confound it! The batteries are dead!

Utenrikstjenesten

leave a comment »

Dag 3 – Opplæring

Eller “dagen jeg leste masse og ble tatt imot av en ambassade”

Jeg sto opp tidlig, jeg hadde sovet en god stund egentlig, litt på grunn av at jeg tok meg en lur tidligere i dag 2, og var ferdig dusjet og ferdig pakket før syv. Jeg tok meg lang tid til å spise frokost mens jeg leste i Fvonk av Erlend Loe. Boken ble fullført på rommet etter frokost mens jeg lå under dyna og så på frostrøyken kortlevet dukke frem hver gang jeg ekshalerte. Å lese om Statsminister Jens’ deprisjoner og irritasjon over flinke Jonas og eplekvinnen føltes nesten som noe ulovlig der jeg lå. Nå er jeg jo ansatt i utenrikstjenesten, Gahr Støre – Flinke Jonas – er sjefen min… Men jeg lo godt av Loes naive karakterer som naturligvis er helt irrasjonelle. Og jeg lo ekstra godt fordi jeg følte jeg gjorde noe jeg ikke burde.

Første arbeidsdag

Klokken ni møtte jeg Maral igjen, vi la sekkene mine i leiligheten jeg har tatt over, før vi fortsatte til ambassaden. Den ligger maks fem minutter fra leiligheten. Jeg tenkte for meg selv at herregud, alt funker jo. Alt har fikset seg. Nei, det er bedre enn det, det er herlig dette her!

Tre sjåfører, to vaskere/matlagere, fire lokalt ansatte eksperter, to lokale sekretærer, en norsk ministerråd og seks norske eksperter var det som møtte meg. Nepalesiske navn og norske navn i salig blanding. Alle smilte, det var hyggelig. Ambassadøren var på ferie. Etter korte introduksjonsrunder ble jeg introdusert til en bunke med ark jeg måtte lese igjennom, alt fra hvordan man skal opptre seg i nærheten av kongelige til hva man må ha i jordskjelv-baggen alle må ha til databasebehandling. Hodet surret raskere og raskere. Det fikk en midlertidig pause under lunsj, god nepalesisk varmmat laget på huset, vitser over en lav sko og snakk om Bollywoodfilmer. Formalitetene var allerede visket under teppet, jeg har tydeligvis kommet til en herlig uformell samtale.

Jeg og Sheila la opp en nettsak etter lunsj. En enkel sak i bunn og grunn, men det tar en evighet på grunn av treigt internett. Ikke bare er tilgangen treig, men nettet vårt går igjennom en proxy i Norge, som gjør alt enda treigere. I mellomtiden fikk Maral ryddet kontoret hennes, som jeg nå er den stolte eier av. Mitt helt eget kontor. Jeg frydes!

IE7

Jeg har noen kommentarer som ikke nødvendigvis er så prisende i forhold til ambassaden. Staten henger litt etter. Datamaskinen min er langt ifra rask, og systemene er definitivt knotete. Det er så mye forbedringspotensiale, men samtidig ser man lett hvordan disse tydelige forbedringene også ville skapt problemer. Problemer fordi folk så vidt skjønner hvordan de bruker systemene de sitter med nå, fordi datakunnskapene er manglende og læreviljen liten. Men rare og gamle systemer kan man jobbe seg rundt, irritasjonen kan krympe.

Et annet irritasjonsmoment er internett. Hjemme, i leiligheten er internettet levelig. Ja, det er treigt og ekrypteringen er så gammel at windows nekter å godta wifitilgang (altså må jeg bruke kabel, noe vi bare har en av). Men på jobb er internett kjempetreigt, grunnet proxy via Norge. Vi er altså på norsk nett, men tilgangen til det norske nettet går via et allerede treigt nett. Som følge av dette tar det omtrent et sekund ekstra for hver ting som skjer. Så mye høres det jo ikke ut som, men når man går inn på en side er det ikke kun en ting som foregår, det er flere. Så det å oppdatere en artikkel eller legge ut en ny tar minst dobbelt så lang tid, på grunn av noe så dumt som treigt nett.

Sist av alt må jeg nevne at ambassaden bruker Internet Explorer 7. For de som vet hva dette betyr trenger jeg ikke å si noe annet. Til dere andre betyr dette, i bunn og grunn, at jeg i mitt stille sinn sitter foran PCen og brøler hver gang jeg alt-tabber inn i IE7 “JÆVLA IDIOTER!”

Jeg bor i Nepal…

Ikke lang tid etter jeg og Sheila dro hjem kom en av venninnene hennes på besøk. Før det pratet vi om Star Wars, det å sove i kinokøer og rollespill. Hun sto for pratinga, jeg bare gapte. En god pastamiddag, et slideshow fra Sri Lanka og to øl etterpå var klokka åtte. Alle var stuptrøtte. Jeg la meg først. Jeg har en dobbeltseng, jeg har mitt eget rom, jeg har mitt eget kontor. Jeg jobber i utenrikstjenesten. Livet er egentlig ganske godt.

Dag 4 – Ansvar..?

Jeg tenker at jeg ikke skal gå for dypt inn på det jeg faktisk gjør på ambassaden, ikke nevne det jeg arbeider med i for mye detaljer. Dette er både fordi jeg ikke vet hva jeg kan si helt, og foretrekker å helgradere meg ved å ikke si noe som helst, men også fordi det nok kan bli noe kjedelig for deg, kjære leser. Men uansett har jeg i dag fått ansvar.

Huh?

Jeg har lest en fem centimeter tykk bunke med papirer i dag om et prosjekt vi driver med. Jeg skal ta over praktikantarbeidet rundt dette prosjektet, og det snart, og jeg forvirres noe veldig. Arbeidet jeg skal gjøre føles relativt omfattende og viktig. Det kan ha en global effekt (noe jeg egentlig tviler litt på).

Videre har jeg fått ansvaret for å fullføre et lass med rapporter. Det er noe skummelt og jeg har ikke helt kontroll på det.

Jeg har også fått fire møter jeg skal være med på i nær fremtid. Føler meg ikke helt skikket og klar for dette enda.

Forøvrig skal det sies at jeg virkelig liker kollegaene mine.

Trasking

Etter jobb tok jeg meg en tur til et supermarket. Eller rettere sagt, jeg gikk mot det. Etter en liten stund kom jeg på at jeg ikke visste hvor det lå, ikke i det hele tatt, og da bare gliste jeg og gikk litt videre. Jeg tok ut noen penger, og vandret heller hjem igjen, mot et bakeri som er helt umulig å finne dersom man ikke vet hvor det faktisk ligger. Tutende mopeder snertet beina mine, hundene så glomt på meg, jeg nynnet og plystret fornøyd for meg selv. Jeg var, mildt sagt, strålende fornøyd med å ikke vite hvor jeg skulle, hva jeg ville ha eller hvor jeg var.

Written by Aslak

January 11, 2012 at 20:47

Posted in Nepal

Leave a Reply

