Makt

Confound it! The batteries are dead!

Møter

leave a comment »

Dag 5

Eller “dagen jeg blir introdusert for møtevirksomheten”

Jeg startet denne dagen, som de tidligere, med å lese en enorm bunke papirer. Det er underlig hvor fort tiden går når man skal prøve å oppdatere seg på ting man ikke helt forstår. Og hvor mye man lærer for så vidt. Men denne dagen her var actionfylt, i motsetning til de tidligere.

Referent

Først var jeg referent på det ukentlige torsdagsmøtet. Det er ikke så mye mer å si om det…

Men litt senere på dagen ble jeg dratt med ut, i en av ambassadebilene, for å delta på et møte om rehabilitering for maoister. Også her var jeg referent, men heldigvis skal referatet mitt kun brukes innad i ambassaden. Alle de store aktørene var der, UNDP, WTO, IMF (tror jeg?), GB, EU og USA. Og naturligvis Sveits, Danmark og Norge… Og tenker du nå, kjære leser, hva står alle de forkortelsene for? Vel, da har du det enkelt. For på møtet var det som om de hadde funnet ut at om man kun snakker i forkortelser så vil alt gå mye fortere. Det var som å være tilbake på internett igjen og lese kommentarer man kaster ut når man spiller dataspill, bare at jeg ikke hadde vært borti noen av disse forkortelsene før. Dette er tydeligvis en treningssak…

Mat

Mot kveldingen laget jeg og Sheila en curry. Eller, det skulle være curry, det ble kanskje mer en samling halv-most mat, men det var godt, og vi var i godt selskap! To tyskere, en av dem halvt norsk for så vidt, kom på besøk og vi spøkte og drakk noen pils. Selv hadde ikke de varme i leiligheten deres, så det å komme til vår leilighet hvor du bare fryser dersom du har på deg tykk ullgenser eller noe mindre var kjærkomment. De sover i jakke, med lue og skjerf og hansker.

Sovetid

Jeg la meg sent, selskapet var så hyggelig at vi rett og slett glemte tiden. Og når jeg først la meg måtte jeg også ta på meg både superundertøy og lue. Fytti det er kaldt om natten i dette landet!

Dag 6

Eller “dagen jeg offisielt blir tatt i mot av expat miljøet”

Flere møter

Fra ni til tolv satt jeg i to møter, nok en gang var jeg referent, nok en gang var det vanskelig å skjønne hva notatene mine faktisk betydde før jeg var halveis uti møtet. Det tar nemlig litt tid før jeg skjønner hva møtet faktisk handler om… men jeg skal få mine “ekspertområder” så etterhvert går nok alt bedre. Og ambassadepersonalet vet dette godt og viser både tålmodighet og forståelse.

Attacé Aslak?

I en liten periode fremover ender jeg opp som hovedansvarlig for kommentarer fra ambassaden når det angår ett spesifikt prosjekt. Saksansvarlig er på ferie, og da sitter jeg igjen med logistikken. Nei, naturligvis har jeg ikke lov til å si noe på vegne av det norske folk (nå kan dere puste lettet ut), men jeg skal liksom være binneleddet mellom forskjellige organisasjoner og Norge allikevel. Fysj og fysj… for en skummel greie.

Forøvrig slutter vi klokken to hver fredag.

Velkomstfest

Men om kveldingen er det velkomstfest, og da får jeg møte det store, unge expatmiljøet som befinner seg i Kathmandu. Det er en god del praktikanter ved de forskjellige organisasjonene, så vi unge holder oss tydeligvis i godt selskap. Etter hva jeg har fått høre skal vi på reggaefest… og sannsynligheten for at det blir koselig er definitivt på plass. Så lenge jeg ikke må danse.

Fun fact

Jeg bor rett ved siden av den Nord-Koreanske ambassaden i Kathmandu.

Written by Aslak

January 13, 2012 at 16:35

Posted in Nepal

Leave a Reply

