Makt

Confound it! The batteries are dead!

Søndagstur og bilder

leave a comment »

Dag 15

Eller “dagen jeg gikk på en ny tur og tok “masse” bilder”

Jeg på en lang tur, eller en søndagstur om du vil.

Her er en apekatt jeg fant.

Her er en reklame jeg fant. (Ganske billig!)

Her er et tempel jeg gikk forbi.

Her er en utskjæring på et tempel jeg gikk forbi.

Her er en til utskjæring på et tempel jeg gikk forbi.

Her er masse ledninger med et skilt hvor det står Royal Norwegian Embassy på.

Slike klumper med ledninger finnes over alt, veldig ofte mye verre enn dette, og det er ganske morsomt/skummelt.

Ellers skal jeg innrømme at jeg synes det er pinlig å ta bilder, og at ja, jeg vet at bildene ikke er så bra! Dessuten er de tatt med et videokamera. Men dere får bare leve med det, okay?

Når jeg kom hjem så jeg ferdig slutten av serien Homeland. Den er god. Jeg anbefaler den. Ganske sterkt faktisk.

Dag 16

Eller “dagen jeg kjenner hvor spennende det er å skrive mail”

Tilbake på jobb. I dag kastet jeg meg ut i ansvaret, hodet først. Jeg håper bare at alt gikk bra. Jeg tror kanskje det, men det kan nok være jeg får en pekefinger (eller en hyggelig forklaring) av ansvarlig saksbehandler som har gitt meg arbeidsoppgaver jeg ikke nødvendigvis er kapabel til å håndtere enda. Jaja, det er jo kult å få en sånn sugende følelse i magen hver gang man sender ut en ny mail!

Ellers spiste Inga, Eirik og jeg veldig god mat! Det var faktisk fantastisk godt. Herlig indisk. Jeg liker maten her.

Dag 17

Eller “dagen før min første bandh”

En dynamisk arbeidsplass

Mer jobb, mer hode-først strategi fra min side når det kommer til arbeidsoppgaver. Jeg tror det går bra. Det er ganske gøy egentlig.

Av og til, i mellom en halvtime og en time sitter jeg å tenker “har jeg egentlig så mye å gjøre?” Da begynner jeg å lese på ting for å forstå det litt bedre (så jeg har altså noe å gjøre). Så begynner plutselig stressingen igjen, og jeg løper rundt for å hjelpe folk. Av og til er det ikke mange nok av meg. Av og til er en for mange. Det er et underlig sted jeg jobber, og jeg blir mer og mer glad i det for hver dag som går.

Det inkluderer menneskene. Det er kjempemye spennende de har å si, og jeg synes det er direkte herlig å bare sitte å høre på dem snakke om politikk i Nepal. Om jeg hadde mulighet hadde jeg gjort det hele dagen. Vi har fått litt innføring fra noen av dem, og jeg merker det sitrer i journalistspiren i meg. Mye å ta i. Lite jeg kan dele med omverden. På den ene siden elsker jeg å være på ambassaden på grunn av at jeg får vite slike ting. På den andre siden er det trist at det ikke kan deles.

Forøvrig spiste vi pizza etter jobb og dette er et bilde fra terrassen vår.

Bandh

Dag 18, eller onsdag som mange vil kalle det, vil bli rammet av en bandh. Det betyr egentlig bare “streik”, men det har fått sitt eget navn fordi det er en veldig nepalesisk streik. Man kan ikke kjøre sykler eller biler (om man ikke har blå skilt, altså det er en diplomatbil), og det er ikke smart å bevege seg ut i gatene. Heldigvis er det nok ikke så mye her hvor vi bor, men butikker og de fleste resturanter vil være stengt. På jobb vil man kun ha et fåtall mennesker, praktikantene inkludert. Dette både fordi mange bor langt unna, og uten bil er det vanskelig og av og til farlig å komme seg til jobb, men også fordi det er smart å være hjemme. Vi praktikanter bor som tidligere nevnt to minutter unna ambassaden, så vi skal være på jobb. Da skal vi nok sitte i resepsjonen litt, og dagen blir nok veldig annerledes.

Nøyaktig hva det streikes imot var det ingen som visste. Det skjer tydeligvis så ofte at man ikke tenker så mye over det etterhvert. Spesielt ikke de som har biler med blå skilt, de er tross alt ikke like påvirket. Men det var noen studenter som demonstrerte mot noe, det var alle enige om. Selv synes jeg det er litt spennende, og ville vel egentlig helst likt å dra ned til bandhen for å se hva som foregikk. Det skal jeg ikke, fordi jeg har fått beskjed om å ikke gjøre det, fordi jeg jobber og fordi jeg skal være god nordmann. Et forbilde for andre. (/facepalm)

Vi har altså kjøpt mat, ekstra vann, litt godteri og har naturligvis noen øl på lager. Av og til kan streikene vare ganske lenge tydeligvis. Uansett blir det nok spennende å se hva som skjer.

 

Written by Aslak

January 24, 2012 at 21:43

Posted in Nepal

Leave a Reply

