Makt

Confound it! The batteries are dead!

Solheim

with 3 comments

Dag 21 og 22

Eller “dagene jeg er syk”

Jeg har sovet uten superundertøy her en eneste gang… Det er altså enda kaldt. Siden jeg er syk har jeg ikke fått gjort så mye, eller spist spesielt mye. Men Inga og Eirik var hyggelige nok til å kjøpe meg et måltid fra en resturant. Vet ikke helt hva det var, men det var fryktelig godt, ganske nøttete, med en type most kjøtt jeg ikke klarte å identifisere. Jeg fikk nanbrød med og spiste som om jeg var tilbake til Pondicherry, med hendene. Det var fryktelig godt, og jeg er veldig glad for at Inga og Eirik var så hyggelige at de kjøpte mat til meg.

Jeg var faktisk skikkelig dårlig i helgen.

Fritid

Etter jobb er det et par ting jeg har å gjøre, en av dem er å se på serier, en annen er å spille dataspill som ikke krever mye av dataen min. Laptoppen jeg har med meg er langt ifra god, men jeg kan spille en del indiespill. Heldigvis kjøpte jeg den fantastiske humble bundle før jul (naturligvis ikke tilgjengelig nå, men det er verd å skrive seg opp på mailinglista, for tilbudet er godt), så jeg har et par fine indiespill. Og med dette vil jeg understreke at Hammerfight er fantastisk gøyalt. Jeg har kost meg masse med det. Jeg vet at jeg burde gå ut mer og oppleve Kathmandu, men det er ikke så veldig fristende når det er iskaldt ute.

Om bloggen

Jeg er litt forundret over hvor mange som leser dette her… Utifra statistikken er det 24 som har klikket seg inn på den siste blogposten, det kan godt være at det er en person som klikker seg inn kjempe mange ganger, men jeg synes allikevel det er veldig hyggelig. Som jeg sa i mitt første innlegg: Dersom dere har noen forslag til forbedringer, eller noe spesielt dere har lyst til å lese om må dere bare si ifra.

Dag 23

Eller “dagen jeg har jobbet hardt for”

Nå som Solheim har forlatt Nepal kan jeg endelig si at Erik Solheim har vært i Nepal. Før fikk jeg beskjed at om at ikke skulle dele det med noen av sikkerhetsmessige hensyn, selv om man lett kan finne det ut selv… Uansett Miljø og utviklingsministeren har vært i Nepal, og jeg har vært med på planleggingen av tiden hans her.

Dwarika

Etter et par timer med løping på jobben for å fikse de siste forandringene i et ekstremt tett program dro jeg sammen med en av de tidligere ambassadørene, en seniorrådgiver og en av ambassadens ansatte til hotell Dwarika. Dwarika er bygget på åttitallet, og har brukt en haug med gamle, tradisjonelle nepalesiske utskjæringer (ikke ulike de noen av de bildene jeg la opp tidligere). Det ser ganske utrolig ut, og servicen er upåklagelig. Det virket faktisk som om det var flere ansatte enn det var gjester, og alle ville hjelpe til en hver tid.

Fikse PC

På Dwarika satt jeg opp kommandorommet, som vi likte å kalle det. Dessverre fikk jeg det ikke til, fordi printeren vi tok med oss var forferdelig vanskelig. Jeg klarte derimot å søle toner over alt.

Hjemveien

På vei hjem fra Dwarika kjørte jeg (alene) i en av diplomatenes private diplomatbiler. En av de alt for store, rene, hvite bilene med tydelige blå skilt. Her satt jeg i et herlig ergonomisk skinnsete, med alt for stor beinplass og storkoste meg. Alvorlig talt var det nok en av de fineste bilene jeg noensinne har vært i. Og mens jeg sitter der og gliser ser jeg plutselig to litt eldre turister som har forvillet seg inn i en tuktuk, en av de små, skranglete bussene som kjører rundt her. Den var fullpakket og turistene så alt for store ut, uten beinplass. Ansiktsuttrykkene deres var definitivt anstrengte. Så snur de seg mot meg. Glaner. Stygge, stygge blikk, som om de var forferdelig misunnelige på meg. Og gliset mitt blir enda bredere enn før.

Solheim

I mellomtiden fartet Solheim og hans kompanjonger rundt omkring i Kathmandu og pratet med de viktigste av de viktigste politikerne i landet. De to, tre journalistene som også kom for å dekke besøket fikk ikke være med derimot. De sendte vi ned til Chitwan hvor det finnes en leir med gamle maoistsoldater. Solheim skulle nemlig dit dagen etter, men med helikopter.

Festen

Jeg pakket visittkortene mine, litt teknisk utstyr og puttet på dressen før jeg dro mot festen.

Visittkortet mitt. Ganske kult. Disse har jeg 300 av...

For å hedre Solheims ankomst hadde vi nemlig arrangert en stor fest for han om kvelden, haugevis av folk kom, fra NGOer og fra det politiske livet. Noen få fra media. Jeg endte opp i “kommandorommet” i begynnelsen og fikk derfor ikke være med på hele hilserunden og greier, men det er vel egentlig greit.

Pyntet opp i finstasen og vandret jeg forsiktig rundt for å prøve meg på litt mingling. Jeg endte dessverre opp med å prate med Eirik (altså den andre praktikanten) meste parten av kvelden, og naturligvis småspise på den herlige, gratis maten de hadde.

Trøtt som jeg var dro jeg hjem tidlig, og hadde faktisk bare pratet med deler av den norske delegasjonen. Jeg er litt pinlig berørt over det, men det var et så utrolig viktig møte med så utrolig viktige mennesker, og derfor var det ekstra skummelt. Forhåpentligvis mingler jeg bedre neste gang.

Dag 24

Eller “dagen jeg bare er trøtt”

Selv om vi dro hjem tidlig fordi vi var trøtte skal jeg innrømme at vi var oppe ganske seint dagen før. Inga og Eirik er begge økonomer, og jeg bruker de mulighetene jeg har for å lære mer om blant annet eurokrisen. Veldig spennende.

Tung dag

Jeg fikk heller ikke sove så godt denne natten, så arbeidsdagen virket uendelig lang. Den var også utrolig mye mindre begivenhetsrik enn dagene før, og det hjalp nok litt med følelsen av langdryghet. Sov litt etter jobb, så har jeg bare chillet i sengen.

Republica

En av journalistene skrev en artikkel om Solheims besøk, og selv om den handler både om Norge og vår utenrikspolitikk synes jeg kanskje den beste delen er om Nepals forhold til giverland og diplomatiet. En god artikkel, og jeg anbefaler å lese den.

Forøvrig vet jeg ikke hvor eller når de norske journalistene skal legge ut sine artikkler om besøket.

Apropos Solheim

NRKbeta har også en Solheim, faktisk en Eirik Solheim (ikke Erik). Og de har dessuten skrevet en spennende artikkel de også (som det forsåvidt er Anders Hofseth som har skrevet). Den er, som den over, anbefalt å lese, selv om den handler om noe helt annet.

Written by Aslak

January 31, 2012 at 22:49

Posted in Nepal

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Takk for plugg fra den andre siden av kloden :)

    Anders Hofseth, NRKbeta

    January 31, 2012 at 22:59

  2. Og takk for god artikkel til deg!

    Aslak

    January 31, 2012 at 23:03

  3. Takk. Du får melde den inn i systemet, så Kulturdep. får beskjed om at noen prøver å lure dem ;)

    Anders Hofseth, NRKbeta

    January 31, 2012 at 23:14


Leave a Reply

