Makt

Confound it! The batteries are dead!

Go, go, go bag!

leave a comment »

Dagen jeg dropper å skrive dagene… Nå er det nok.

Jeg har vært her en måned nå. Jeg regnet ikke med å skrive hvilken dag det var i en hel måned. Så nå er det slutt. Da må jeg bare finne på et annet system.

Go bag

Det er på tide å si litt om Go Bag-en min. For i hjørnet av rommet mitt ligger det nemlig en sjokkorange sekk med påskriften Earthquake “GO BAG”

Oppi den ligger litt mat, nøtter og slikt, vann, førstehjelp, noen leker, et teppe, et tau, litt info, noen penger, kopi av passet, en bok om hvordan behandle lette skader uten en lege i nærheten og andre nødvendigheter.

Grunnen til at jeg har den? Hvert 75 år er det et enormt jordskjelv i Nepal. Nå er det 100 år siden sist. I boka hvor det står om jordskjelv som vi får utlevert ved ankomst her sier også at dersom et jordskjelv først skjer, et av de store altså, kommer nok rundt 60% av bygningene i Kathmandu (eller Nepal?) til å være så falleferdige at man ikke kan leve i dem. Go bagen er da altså vår siste utvei, det som skal garantere at vi overlever og at vi kan hjelpe andre før vi blir plukket opp og shippet hjem.

Ellers kan jeg også si, for de som ikke allerede har fått det med dere, at jeg alltid går med en fløyte i buksa. I tilfelle jeg skulle finne meg under noen husdeler.

Middagsbesøk

Vi ble invitert til å spise middag med en av ambassadens ansatte. To andre ansatte kom, en med barnet sitt og en med et søskenbarn. Middagen var veldig god, vi koste oss og pratet om løst og fast (underlig mye om hygiene i middelalderen og sykdommer egentlig). Det lille barnet, en åtte år gammel jente, syntes jeg at var fryktelig sjarmerende. I bunn og grunn er barn egentlig ganske gøyale, men jeg er enda ganske redd for dem.

Diplomatene bor fryktelig fint. Jeg er ganske forundret over hvor fint de bor. Og mannen vi besøkte bor tydeligvis ikke like fint som noen av de andre. Dessuten var det varmt der, i motsetning til hos oss… vi var overlykkelige.

Vi satt der lenge, og vi fikk med oss litt kake hjem. Det var veldig fint å ha noe å gjøre om kveldene, men også det å sosialisere med kollegaene våre etter arbeidstid. Gode folk, som jeg har sagt så mange ganger før.

Felttur

I morgen skal jeg på felttur, altså blir jeg borte helt frem til fredag. Sier ikke så mye om nøyaktig hva som skal foregå akkurat nå, ikke at det er hemmelig, men jeg tenker jeg kan komme med mer detaljerte beskrivelser, og forhåpentligvis noen bilder, senere. Gleder meg uansett, for det blir nok spennende.

Solheim og andre morsomheter

Til slutt må jeg bare legge ved et bilde av Solheim som jeg har ledd av flere ganger i dag, jeg synes bare det er så morsomt.

For flere bilder av Solheims besøk til Nepal, gå her.

Dessuten la NRKBeta ut denne lenken her på Twitter, og dette er enda morsommere!

Written by Aslak

February 7, 2012 at 23:17

Posted in Nepal

Leave a Reply

