Makt

Confound it! The batteries are dead!

Rødt høyre

leave a comment »

La meg begynne med en lett nyhet denne gangen.

Og så la meg unnskylde at jeg ikke har skrevet tidligere. Det er en god blanding av at mye av det som skjer rundt meg ikke nødvendigvis fortjener et eget innlegg, og litt med at jeg har vært travel opptatt i det siste.

Kleskode

Vi kler oss jo pent på ambassaden, noe jeg også har nevnt eller hintet til flere ganger. Men nylig har jeg begynt å føle meg litt som Quinn i Dexter når jeg går rundt med en av skjortene jeg bruker på jobb. Den er liksom litt kulere enn meg, småskinnende og sitter kanskje litt løsere enn den kanskje skulle. Men den sitter løst på det viset som er kult, på det viset hvor det ser ut som om jeg har kjøpt en litt løs skjorte med vilje. Det er forunderlig.

Sol og sommer

Våren har kommer til Kathmandu! Jeg er solbrent, mest på høyre side av ansiktet. Jeg har kjøpt solkrem, og til og med brukt den, og kjenner under lunsjene at det kanskje ikke er lurt å sitte i solen stort lenger. Men snart kommer vel den gyldne fargen og livet blir bittelitt lettere. Og dette er en perfekt “segue” til det jeg gjorde da jeg ble solbrent.

Akrobatikk på taket

Ja, jeg vet hva dere tenker “Aslak, akrobaten, han hvis kropp vanligvis beveges på underlige vis over bakken”. Men neida, jeg har en heftig forkjølelse (igjen!) og har ikke gjort stort annet enn å sitte i en stol og puste tungt for meg selv. Men Sheila har en haug med sirkusvenner som spiste frokost på taket hennes. Etter frokost var det som om de satt opp et lite sirkusshow for oss, og de som ville kunne få ta del i det. Forhåpentligvis får jeg lastet opp noen fine bilder av folk i underlige positurer og fascinerende triks. For det var det jeg gjorde i solsteken: jeg så på. Og tok bilder. Og “solet” meg.

A Small World

Som dere alle kjenner til har jeg jo nå fått foten min inn i en veldig *kremt* eksklusiv verden hvor man går med dresser og andre pene klær… Og jeg har blitt… *kremt* akseptert i denne verden.

Bah, drit i den introen der… Jeg har fått invitasjon (og for så vidt godtatt) til en av verdens mest eksklusive sosiale nettverk, A Small World (ASW). Dette er det nettverket hvor finanstoppene, adelige og andre pompøse rikinger (som for eksempel diplomatiet) liker å finne sine venner. Eller som de sier selv: “A private online community designed for those who already have strong connections with one another. By invitation only.”

Personlig synes jeg det virker som et sted hvor en haug rike drukkenbolter møtes… Men det er et spennende sted å være, og jeg har møtt mang en informasjonsviter som har irritert seg for at de ikke har hatt muligheten til å utforske det. Nå har jeg det!

(Takk så mye til min kollega som ga meg invitasjon på pur faenskap og som ikke nødvendigvis er helt fremmed for det jeg skriver om ASW)

Nå til nyhetene

Landet har de siste dagene vært lammet av lærerstreiker (søndag er normal dag her, bare lørdag har de fri) og over 6 millioner elever har ikke hatt muligheten til å få den utdanningen de skal. Dette i et land som jobber for å få til mer utdanning, blant annet ved å deklarere at skoler ikke skal brukes som politisk virkemiddel.

De noe eldre elevene, eller studentene som så mange kaller dem, har bestemt seg for å gå til gatene på grunn av økningen i priser for gass, olje og bensin. Altså ikke ulikt det som skjedde for ikke så lenge siden.

I dag ble en bombe sprengt like ved Nepal Oil Corporation (les: de som styrer prisene for det som er nevnt ovenfor), som ligger rett ved regjeringskvartalet Singha Durbar. Tre mennesker ble drept, syv skadet, ingen utenlandske. Det er usikkerhet rundt hvem som er ansvarlige, men artikkelen som er lenket oppdateres fortløpende.

Og for å avslutte på et hyggelig vis: her er nudlene mine!

 Se på den søte, lille tingen i midten da! Og den smakte absolutt ingen ting!

Written by Aslak

February 27, 2012 at 20:59

Posted in Nepal

Leave a Reply

