Makt

Confound it! The batteries are dead!

En oppsummering

leave a comment »

Gratulerer med dagen!

Ja, det er 1. mai, langt over en måned side jeg sist la ut noe her, mye har skjedd, lite å egentlig meddele, men jeg skal prøve å oppsummere litt. Uansett håper jeg dere har en fin 1. mai.

I Nepal feires ikke 1.mai i spesielt stor grad. Det er litt underlig med tanke på hvor mange maoister det finnes i dette landet…

Så, uansett, dette er en oppsummering som er rotete og på ingen måte kronologisk. Men jeg håper dere tåler det.

Jeg har fire nye personer jeg ønsker å fortelle om:

David

En lynende smart gutt fra USA som jobber som praktikant i UNDP (United Nations Development Program). Denne rolige, beherskede unge mannen er en underlig blanding av hovedsaklig latin-amerikanske gener i blodet sitt, og det meste han er av noe som helst er 33% kinesisk. Ved siden av å kunne argumentere god og faktuelt i en diskusjon kan han fryktelig mye om verden, er en rakkar til å danse salsa og har det eneste internettet her som kan brukes til å laste ned noe som helst (jeg må da også sende han en ekstra takk, for det er hos han vi får sett Game of Thrones).

Ingvild

En norsk praktikant ved UNESCO. Har tidligere jobbet som praktikant i UNESCO Paris. Denne jenta har en underlig evne til å bli venner med alle, er alltid i strålende humør og har en lyst uten like på sjokolade. Ingvild danser også salsa, og har lært meg noen nye kule triks, som jeg dessverre har glemt igjen fem minutter etter jeg lærte dem. Ingvild har også to av de blåeste øynene jeg noensinne har sett.

Andreas

Sheilas kjæreste har kommet til landet. Selv om han har lenke i buksen og en underlig sveis (en av de der hvor man har kort hår på sidene, men lang slapt hår på toppen) er dette en vaskeekte gladgutt med mye spennende informasjon om Afrika som siderett. Han gjør alltid noe omtenksomt, har tidligere spilt rollespill og er heller ikke spesielt glad i fullpakkede utesteder som spiller teknomusikk (jeg har altså fått en venn som står utenfor sammen med meg). Andreas skal gjøre research på masteroppgaven sin i Nepal.

Kasey

Aldri har jeg møtt en så energisk og høylytt jente som dette, men på en god måte. Kasey er også amerikansk og er praktikant i Redd Barna gjennom et opplegg som Princeton arrangerer. Hun har også gått i læring for å bli operasanger, driver hardt med sport og har vunnet medaljer i en god del sportsarrangement.

Jobben

Den fortsetter som normalt. Eller, jeg jobber vel mer nå enn noensinne. Sist uke hadde jeg ti timer overtid, og selv om det var 1.mai i dag og vi alle hadde fri var jeg (og de fleste av diplomatene) på jobb. Vi er travle som maur, men det stopper ikke oss (unntatt det faktum at jeg ofte er veldig trøtt når jeg kommer hjem). Jeg får mye god feedback på arbeid jeg gjør, dvs. jeg blir rettet i ting jeg gjør feil og får forslag om hvordan gjøre ting på en bedre måte, som er godt. Det er jo i bunn og grunn en vanlig sitte-foran-pcen-hele-dagen-jobb, og på det nivået jeg er finner jeg ikke jobben spesielt mye annerledes enn det jeg husker fra sivilarbeiderstillingen på NTNU, men det er allikevel spennende. Den store forskjellen er naturligvis diplomatiet. Hva skal stå i hvilken mail, brev, note eller hva enn det skal være. Uansett tror jeg at jeg gjør arbeidsdagen til flere på jobben lettere, og det gleder meg. Og arbeidsmiljøet er enda så godt som upåklagelig.

Fritiden

Tja… Jeg gjør da det jeg alltid har gjort. Av og til går jeg meg en tur. Forleden regnet det elefanter ute, og da fant jeg ut at jeg skulle ut for å se litt på nabolaget. Det var fantastisk. Helt tomt i gatene, jeg gikk for meg selv, lyden av verden var nesten borte, for bilene ville ikke en gang ut på gatene og hundene holdt seg under ly (og det er de to faktorene som lager mest lyd her). Det var en stor, stor forandring fra hverdagen.

Ellers blir det middager, filmkvelder, sitte-og-ikke-gjøre-noe-kvelder med Sheila og de ovenfornevnte. En fest her og der. Det er koselig.

Forøvrig fikk jeg meg en ny batch med filmer og lignende, så jeg har sett alt for mange TV-serier i det siste. Det var godt å isolere seg litt også. Spartacus var bare latterlig morsomt (og brutalt grusomt) med alle de ekstremt sterke mennene som spankulerer rundt i “gladiatortruser” hele tiden. Se for deg å gjøre det selv da… Så en anime med navnet Stein’s Gate, som var fantastisk. Kanskje den eneste tidsreise-serien jeg noensinne har sett som jeg kan ha litt respekt for. Og en film her og der.

David har dessuten vist meg de beste momostedene i området, og jeg skal innrømme at jeg tror jeg aldri har vært så mett før i mitt liv… Men det var herlig.

Mamma og Magne

… har vært på besøk! Jeg skal ikke skrive så mye om det, men vi dro rundt i Kathmandu, Patan, Bhaktapur, smakte på yoghurt, så gamle palass, spiste god mat, slappet av, fikk støv og skitt og forurensning langt ned i halsen, kjøpte en milliard sjal, spiste lunsj på ambassaden og kjørte til et sted fjellene skal være eksepsjonelt fine en veldig tåkete dag (nei, vi så absolutt ingen fjell).

Takk for turen!

Bursdagen

Den var ikke så veldig spennende, men det var samtidig nepalesisk nyttår. Det betydde full fest på en av barene her i Lalitpur hvor jeg bor, hvor jeg fikk sitte med en fin prinsessekrone. Jeg fikk også filmen Borat av Ingvild og bilder av tre tilfeldige personer, begge hadde hun plukket opp i leiligheten for å gi dem til meg. Det var veldig hyggelig.

Dessverre fikk jeg ikke feiret nyttår så veldig mye, siden jeg jobbet…

Alt i alt…

… har jeg det enda fantastisk. Men som du kanskje skjønner, kjære leser, går mesteparten av tiden til jobbingen (som nå f.eks. hvor jeg plutselig så at jeg hadde fått masse mail som jeg måtte svare på, og glemte dette blogginnlegget, halv åtte om kvelden). Internett suger enda. Harddisken på PCen min er skutt (så jeg må lete etter ny). Jeg koser meg med venner og bare tanken på å være i dette fremmede, underlige landet.

De neste dagene blir fryktelig spennende. Nepal skal nemlig ferdigstille grunnloven sin 28. mai, og vi har nok en måned med mange bandhas, heftige diskusjoner og andre demonstrasjonsuttrykk. Gleder meg!

Written by Aslak

May 1, 2012 at 20:37

Posted in Nepal

Leave a Reply

