Makt

Confound it! The batteries are dead!

Noen betraktninger

leave a comment »

… som førøvrig (nesten) ikke har noe med Nepal å gjøre.

Forkortelser

Hvordan gjør arabere det med forkortelser. I all hovedsak skriver man jo nesten utelukkende konsonanter på arabisk, hvor vokalene er gjemt bort i forståelsen og kunnskapen om de forskjellige ordene. Forkortelser i vesten er ofte enten en felles enighet om at visse ord skal bety en viss ting, som f.eks. pga. eller osv. Men andre ganger, både på norsk og på engelsk, fjerner man jo vokalene for å gjøre et ord kortere. Så, har man kun en felles forståelse for hvordan et ord skal forkortes på arabisk, eller kutter de ut konsonanter?

Drøm

I natt drømte jeg at jeg hadde på meg noen andre briller. Det var fryktelig irriterende, fordi rammene var tykkere enn tommelen min (som førøvrig ikke er enormt tykk…), og jeg måtte bevege hodet mitt på et utrolig underlig vis. Jeg er sikker på at jeg faktisk også har beveget hodet mitt slik mens jeg sov, for i dag merker jeg at jeg er noe trøtt i nakken.

Kort om Nepal

Vi er inne i en periode hvor grunnloven skal fastsettes. Den skal være klar innen 28 mai. Tidligere har den vært utsatt hele fire ganger (tror jeg, ikke ta meg på mitt ord) og for tiden er det en spent situasjon her i landet. Flere bandhaer har blitt kalt, vi kommer nok til å se en god del av samfunnet rett og slett lammet, tidligere denne uken gikk alle 48 ministrene av, og fremtiden i Nepal er spennende. Jævlig rart land, i bunn og grunn, men det er fint også!

Helgen

Denne helgen skulle jeg egentlig til en liten landsby utenfor  Kathmandu for å være med å bygge hus (med grunnmur av glassflasker…), kjøre litt på moped, chillen, spise middag hos lokale og prøve å prate litt med folk. Ingvild, hun fra UNESCO, kjenner folk der, og har vært der før, så endelig skulle jeg få lov til å være med også. Men, dessverre, jeg måtte være standby, i tilfellet det var noe som måtte gjøres på jobben. Neste uke er det et stort internasjonalt seminar (som jeg har fryktelig mye ansvar rundt), så plutselig var det ikke mulig for meg å gjøre noe som helst denne helgen… I bunn og grunn har det betydd at jeg har vært hjemme hele tiden, ventet på mailer og ikke har hatt mulighet til å bevege meg utenfor områder som har lett tilgang til tråløst internett… Men i det minste betyr det at jeg trengs! Og det er jo hyggelig!

SRIB

Merket at jeg savnet SRIB i går. Det var nemlig en prisutdeling som foregikk som ble heftig twittret om. Godt å lese at alle har det gøy, og se kleine bilder av denne prisutdelingen som er basert på Tirilprisen (men heter Virilprisen). Men jeg skal innrømme at jeg, akkurat der og da, hadde litt lyst til å være med.  Til alle dere i SRIB: Håper dere har det bra. Koser og klemmer og slikt.

Til alle som ikke er i SRIB: Hvorfor er dere ikke i SRIB? Og koser og klemmer og slikt klisj.

Written by Aslak

May 6, 2012 at 17:10

Posted in Nepal

Leave a Reply

