Makt

Confound it! The batteries are dead!

Nepal er farget i rødt!

leave a comment »

Neida, ikke blod eller noe. Det er Teej! Ikke at jeg vet hva det betyr sånn rent spirituelt, men det er en slags høytid. Og med høytiden kommer fargene. Denne gangen rød (synes den brukes ofte her jeg… underlig ofte man ser haugevis av rødkledde (og barføtte) menn løpe rundt i gatene). Så “alle” nepaleserne går rundt i gatene iført rødt. Egentlig burde kanskje tittelen vært “Nepalesere er farget i rødt”, men jeg syntes denne originale hadde litt bedre klang…

Litt mer fakta på gang her, siden jeg var så godt igang, og da kan jeg kanskje i fremtiden bare vise til disse to innleggene dersom det er noe noen lurer på!

Dette kommer, om jeg ikke skriver noe annet, fra UNICEFs 2012 South Asia Data Pocketbook, og jeg kommer herved til å spy ut en drøsse med tall:

Dere kan nå se for dere at jeg tar et langt innpust a la Ace Ventura i den andre filmen idet han forklarer sin teori til Cadby.

Nepal hadde i 2010 en befolkning på 29.959.000 mennesker. 43% av disse er under 18. Befolkningsveksten er på 2.3 % (mellom 1990-2010), men i Kathmandu Valley er den på rundt 6.5% (en eller annen rapport jeg leste nylig, tallet er mest sannsynlig ikke nøyaktig), kun 35% registreres ved fødsel. Går man ett prosenttall opp vet man hvor mange som blir født med hjelp av profesjonelle. Ifølge Robert Piper, FNs “residence coordinator” i Nepal, på twitter (@UN_Nepal) har Nepal redusert barnedødeligheten før fem år med 64% siden 1990. “Da, 94.000 barn <5 døde hver år. I 2011, 34.000 døde” (oversatt av undertegnede).

94.5% av de gjenlevende starter førsteklasse (dessverre faller dette tallet ganske fort etterhvert, men la oss ikke gå inn på disse tallene), men heldigvis kan hele 81% av 15-24-åringer lese, men kun 59% av voksne (derfor er det alltid litt pinlig å spørre folk “hva står der egentlig?”). Om jeg ikke tar helt feil er det rundt 1716 skoler i Kathmandu valley og 9652 lærere (ifølge Ministry of Education sin Flash II Report 2010-2011). Den oppmerksomme person vil naturligvis se at dette kun er fem og en halv lærer per skole, så med andre ord må jeg ta feil. I det minste håper jeg det! Om tallet på lærere er korrekt vil det si at hver lærer har cirka 62 studenter hver i Kathmandu Valley. (Ibid)

Etter fullført utdanning ender 30.9 % av befolkningen under den nasjonale fattigdomsgrensa. Denne grensa befinner seg noe lavere enn den internasjonale, som regner 55%. Nepal befinner seg på 157ende plass (av 187 land) på Human Development Index, og er på 113ende plass (av 146) på Gender Inequality Index. Trengs det å nevnes at jo høyere tall jo dårligere står det til? Heldigvis vokser økonomien med 3.5 (GDP), som er bitte, bittelitt mer enn befolkningsveksten (men egentlig ikke nok, om jeg ikke tar helt feil?).

Til slutt dør den gjennomsnittlige Nepaleser som sekstiåtteåring.

Og en siste: 80% av alle hushold bruker iodinsalt… Uten at jeg har noen som helst formening om hva det har å si (men er det ikke godt å vite!?).

Om ønskelig kan dere nå se for dere at jeg sier alt dette baklengs med innpust, slik Ace Ventura gjør til Cadby (igjen…) og kort summerer opp stikkordene i bold i et krampeaktig utpust. Deretter ruller jeg naturligvis rundt på gulvet mens jeg roper “turn of the lights”. Naturligvis. Kjempenaturlig. (for øvrig skrus nok lysene seg av av seg selv, fordi det er sikkert load-shedding)

Written by Aslak

September 17, 2012 at 17:56

Posted in Nepal

Leave a Reply

